Varukorg
Du har inga varor i din varukorg

KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR

Här finner du våra samlade köp- och leveransvillkor.

ALLMÄNT

Följande allmänna villkor gäller för dig som handlar som privatkund på zetas.se. Vid köp ingås avtal mellan dig och zetas.se (Finsmakarens E-handel AB) med organisationsnummer 559042-8263, nedan kallat “Zetas”. Utförliga kontaktuppgifter finner du på vår webbplats under länken kontakta oss.

För att göra ett köp på zetas.se måste du ha fyllt 18 år. Zetas tillåter inte, i enlighet med svensk lag, att kreditköp görs av personer under 18 år. Minderåriga kan, med tillstånd av målsman, ingå avtal med Zetas.

KÖP OCH BESTÄLLNING
När du genomför ett köp på zetas.se godkänner du våra villkor och regler. I och med godkännandet förbinder du dig till villkoren i sin helhet, samt att du tagit del av all förenlig information och samtycker till hanteringen av personuppgifter och cookies.

Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat om, och i de fall de förekommer. Kampanjpriser gäller under en specifik tidsperiod eller så långt lagret räcker.

Zetas reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Med faktafel menas exempelvis eventuella prisfel, produktbeskrivningar, färgavvikelser samt felaktiga lagersaldon (då visade lagersaldon endast är en prognos). Zetas förbehåller sig rätten att när som helst ändra allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.

Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

SÄKER BETALNING

Zetas e-handel erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan och på webbplatsen. Zetas Trädgård samarbetar med Klarna för säkra online betalningar. Med Klarna checkout handlar du säkert och snabbt i kassan med hjälp av din mejladress och postnummer. Du kan välja att betala mot Klarna direkt, faktura, delbetalning och konto samt kreditkort såsom Mastercard, Eurocard och Visa.

BETAL OCH KREDITKORT
Du betalar enkelt med betalkort och kreditkort i kassan via Klarna checkout. Inga kortavgifter tillkommer.

DIREKTBETALNING – VIA DIN INTERNETBANK
Du kan betala köpet direkt genom att bekräfta med Mobilt BankID. Pengarna dras per automatik från det bankkonto som du har anslutit på Klarnas hemsida. Pengarna dras 1-2 bankdagar efter att ditt paket har skickats.

KLARNA FAKTURA
Med Klarna Faktura får du fakturan separat i samband med att din order skickas till dig. Fakturan ska betalas inom 14 dagar.

KLARNA DELBETALNING
Du kan även välja att delbetala din beställning i upp till 36 månader, upp till 12 månader utan ränta. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande beloppet.

KLARNA KONTO
Använder du Klarna Konto läggs din betalning upp på ett konto hos Klarna. Du behöver då bara fylla i ditt personnummer så läggs betalningen upp på ett konto hos dem. Sedan får du en faktura i slutet på månaden.

Läs mer om Klarna och de olika betalalternativen på www.klarna.com

LEVERANSVILLKOR

LEVERANSTIDER OCH LAGERSALDO

LEVERANSTIDER
Våra leveranstider varierar beroende på vad det är för produkt. Om det inte anges något annat på produktsidan har vi normalt leveranstider på 5–10 arbetsdagar, förutsatt att den vara du beställt finns i lager. Vid veckor med röda dagar kan leveranstiden förskjutas något. 

HÄMTA I BUTIK
Om du väljer att hämta din beställning hos Zetas Trädgårds fysiska butik i Segeltorp, är din beställning normalt sett klar att avhämtas inom 24 timmar, förutsatt att alla varor finns i lager. För att säkerställa att din beställning är komplett innan avhämtning, ska du som kund avvakta ett bekräftelsemejl från Zetas Trädgård som sänds till dig när varorna är klara för upphämtning i butik.  Vid avhämtning i butik ska giltig legitimation samt ordernummer visas upp.

LAGERSALDO
Det lagersaldo som visas på zetas.se är endast en prognos. Varans tillgänglighet kan ej garanteras***.

OBSERVERA
Om du har beställt en vara, som har tagit slut i vårt lager, och där vi dessvärre inte kan göra en ny beställning från våra leverantörer***, förbehåller vi oss rätten att makulera denna vara så att vi kan skicka dig de övriga produkter som finns i lager. Mellanskillnaden återbetalas via Klarna.

Om din order endast innehåller varor som vi inte kan beställa från våra leverantörer kommer vi att meddela dig via mejl om att vi tyvärr inte lyckats införskaffa det du beställt och att vi tvingas makulera din order. Om en vara finns i lager, men inte det antal du önskat beställa, kommer vi att kontakta dig om hur du önskar gå vidare med din beställning.

LEVERANSFÖRSENINGAR
Vid eventuella leveransförseningar kommer du att bli kontaktad av Zetas kundtjänst. Om inte annat har avtalats (exempelvis att produkten vid ordertillfället hade en viss leveranstid) kan du ångra ditt köp i upp till 30 dagar, förutsatt att vi inte har packat din beställning.

FRAKTPRISER
Majoriteten av våra produkter har fraktpris 99:-, dock kan frakten variera beroende på vad du beställer. Produkter som exempelvis fröer kostar endast 29:- i frakt. Tunga och/eller skrymmande varor som exempelvis jord och möbler har ett högre fraktpris, från 179:- och uppåt. Presentkort har alltid fri frakt.

Det totala fraktpriset på din beställning ser du i kassan.

NÄR DU LAGT EN BESTÄLLNING HOS ZETAS TRÄDGÅRDS E-HANDEL
När du gjort en beställning hos Zetas Trädgårds e-handel kommer du att få ett ordererkännande via mejl från oss när vi mottagit din beställning. När din order är behandlad och skickad får du en leveransbekräftelse. I bekräftelsen står ett spårningsnummer som du kan använda för att följa din försändelse. När försändelsen lämnat oss levereras den till din hemadress inom 1–3 arbetsdagar beroende på vart i landet du bor.

PostNords hemsida kan du skriva in ditt spårningsnummer för att följa din försändelse, något som vi rekommenderar.

– Orderbekräftelsen ska sparas för eventuella kontakter med Zetas kundservice
– Om du har frågor gällande din beställning, kontakta oss här

TRANSPORT DIREKT HEM TILL DIG!
Vi levererar, genom PostNord, din beställning direkt hem till dig. Tjänsten heter PostNord MyPack Home, med tilläggstjänsten ”Leverans utan kvittens”. Detta betyder att du inte behöver vara hemma, eller kvittera ut din din leverans.

Beroende på vad du har köpt, och hur stort och ömtåligt det är, levereras varorna antingen i paket eller på pall. Mindre paket levereras direkt till din dörr medan växter på pall levereras till din infart, port eller grind om du bor i radhus, parhus eller villa. Bor du i lägenhet ställs pallen utanför fastighetens port.

Om PostNord, av en eller annan anledning, beslutar att leverera din beställning till närmaste utlämningsställe (trots att vårt avtal med PostNord stipulerar annat) råder vi er att hämta ut beställningen på utlämningsstället så fort som möjligt, annars riskerar växterna att bli liggande ytterligare några dagar. Om ni inte har möjlighet att göra detta, kontaktar ni själva PostNord per omgående och bokar en leverans hem till er (länk). Detta innebär ytterligare fördröjning av er leverans med några dagar. Något som kan påverka växternas kvalitét markant.

Observera att vi ej ansvarar för PostNords leveranshantering/tider. Om växterna har skadats av den förlängda leveranstiden, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi er att reklamera försändelsen hos PostNord.

*** De trädgårdsväxter vi har i vårt sortiment förbokas årligen hos våra odlare. Om våra odlare inte kan leverera till oss kan det bero på att det inträffat något under växtsäsongen. En mycket vanlig orsak är extrema väderväxlingar. Våren 2017 har exempelvis varit lång och mycket kall vilket gett många odlare problem då de odlar på friland.

Gällande övriga varor så kan det inträffa att våra leverantörer inte kan leverera, då efterfrågan på deras varor varit hög och de sålt slut på sitt lager.